تاریخ : پنجشنبه، 11 آبان ماه، 1396
موضوع : اخبار

اصناف پیشانی بخش خصوصی هستند

ساختمان سازمان تعزیرات حکومتی میزبان نشستی میان جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی و جمعی از رؤسای اتحادیه های صنفی بود.



نشست میان رؤسای سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف ایران برای حرکت در مسیر تعامل هر چه بیشتر و نزدیک شدن به دیدگاه های یکدیگر در راستای همکاری و همیاری میان تعزیرات و اصناف برگزار شد.

اصناف؛ قدرتمندترین نهاد مردمی با ۲۴ میلیون جمعیت

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در ابتدای صحبت‌ هایش در این نشست گفت: «معمولا در چنین نشست هایی فرصت زیادی برای اشاره و بیان تمام نکات مهم و اساسی فراهم نیست و به همین جهت به ارایه چند مورد کلیدی بسنده می کنم و موضوع های دیگر را موکول می کنم به زمانی که دکتر انصاری، رئیس سازمان تعزیرات مهمان اصناف شوند و در جمع اهالی اصناف بتوانم درمورد تمام موارد صحبت کنم تا ایشان با نگاه ۱۳۶ اتحادیه آشنا شوند و سپس نقطه نظراتشان را بیان کنند.»

علی فاضلی در ادامه به فرا رسیدن اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: «مجموعه اربعین را _ حداقل بیشترین فعالیت این مجموعه بر دوش اصناف است _  را اصناف اداره می کنند. این موضوع فقط به تهران مربوط نمی شود و سه ورودی و خروجی محتلف توسط اتاق های اصناف مراکز استان ها اداره می شود و از طرفی بخش عظیمی از کارهای نهادها هم برعهده اتحادیه های صنفی تهران است. همچنین پیشتیبانی از ستاد عتبات عالیات هم توسط اتاق اصناف انجام می شود. در واقع تمام تلاش اتاق این بوده که نگذاریم کار دولتی باشد، اگرچه در برخی مواقع توفیق پیدا نکرده ایم. اینجا می خواهم از رؤسای اتحادیه ها بابت تمام تلاش هایشان در این زمینه تشکر کنم.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه به شرایط موجود و تلاش اصناف برای کنترل بازار اشاره می کند: «در شرایط اقتصادی حاکم بر دو دهه اخیر، دوستان و همکاران صنفی ما توفیق پیدا کردند بازار را از درگیری دور نگاه دارند، با آرامش کنترل کنند و جلو ببرند. بخشی از این موضوع حاصل تعامل فی‌مابین و نگاه تعاملی میان اتاق اصناف ایران و سازمان تعزیرات حکومتی است.»

فاضلی همچنین درمورد قوانینی که دست و پای کارآفرین را می بینند و بیشتر از اینکه حامی باشد، بازدارنده عمل می کند، گفت: «البته همچنان در برخی موارد دچار مشکل هستیم که به کم و کاستی‌ها و نقص قوانین مربوط می‌شود. در مجموع آن بخش از ‌نگاه خطاکارانه بنگاه ها تقریبا اصلاح شده و در مجموعه ساختاری، به نگاهی تعاملی بدل شده است. هر چند در بحث تعاملی همچنان در برخی از شهرستان های چند استان مشکلانی وجود دارد که در آینده با حضور شما، مفصل در این باب تعامل و گفت وگو خواهیم داشت.»

فاضلی نقش مهم اصناف در کارآفرینی، آن هم در شرایط بد اقتصادی که کشور به شدت نیازمند درون‌زایی است را بسیار پررنگ دانست و با انتقاد از برخی قوانین گفت: «واقعیتی در کشور ما موجود است که من معمولا در نشست ها به آن اشاره می کنم؛ تعدد قوانین هم‌عرض کمی مجموعه اصناف را ناراحت کرده است. بعضی از قوانین در جهت تضعیف کارآفرین تصویب شده است که  نیازمند اصلاح است. نگاه کارگزاران نظام هم باید در جهتی باشد که کارآفرین احساس امنیت کند. روز گذشته در مجلس و در کمیسیون اقتصادی جلسه مفصلی داشتیم؛ توانستیم پس از کش و قوس های فراوان بحث تراکنش را به نفع اصناف تغییر دهیم اما این نکته مهم وجود دارد که درست نیست ما در مقام دفاع قرار بگیریم. ما کارآفرین هستیم؛ ما صاحبان سرمایه و ایجادکننده فضای امن جامعه هستیم. قوانین باید در جهتی باشد که کارآفرین احساس شور و نشاط کند. در این بازار گره خورده با رکود، ما این نوع حرکات و تصمیمات را نمی پسندیم.»

وی در پایان به تاثیر اصناف به واسطه داشتن جمعیت بیش از ۲۴ میلیونی گفت: «جایی که ما باید به کمک سازمان تعزیرات بیاییم با ۸۳۰۰ اتحادیه صنفی در کشور و ۳۹۶ اتاق اصناف که مجموعه عظیمِ مردم‌محوری برای تسهیل امور در خدمت شما است. یقینا این پتانسیل کمک خواهند کرد. اصناف پیشانی بخش خصوصی هستند، قدرتمندترین نهاد مردمی در کشور با ۲۴ میلیون جمعیت خانوار که منتسب به خودش است. در دیگر زمینه‌ها چون بحث فرهنگی و عرصه سیاسی هم همین‌گونه است و با ۱۳ میلیون رای اصناف نقش پررنگی را ایفا می کند. باید بگویم که ولایت‌مدارترین مردم در کشور، اصناف هستند که هیچ گاه از روحانیت و مرجعیت فاصله نگرفتند و به امر رهبری کنار دولت انجام وظیفه خواهند کرد.»

اعتقادی به مداخله نداریم

جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این نشست صحبت‌ هایش را این گونه آغاز کرد: «فکر می کنم تشکیل گروهی از کارشناسان به نمایندگی از اصناف و حضور در سازمان و گفت وگو با همکاران ما می تواند شرایط مناسب تری را برای تعامل و پیشبرد اهداف مشترک‌مان فراهم کند. من هم موافقم که اصناف در تمام امورات اجتماعی ما تاثیرگذارند و که تمثیل بزرگ آن اربعین است و فکر نمی کنم کسی با این موضوع مخالفتی داشته باشد. ما این نقش آفرینی را می‌بینیم و به آن اعتقاد داریم و اگر هم موانعی میان راه وجود دارد باید بگردیم و برطرف کنیم.»

انصاری در ادامه به هدف سازمان تعزیرات و هم‌سویی آن با اصناف اشاره کرد و گفت: «من سازمان تعزیرات را معارض با اصناف نمی بینم. قانون چنین معارضه‌ای را تبیین نکرده و نگاه سازمانی ما هم این‌گونه نیست. در قانون هم حکمتی وجود دارد که دنبال نزدیکی اصناف و سازمان تعزیرات بوده است. چون ما می‌خواهیم رسالت کاری خودمان را به شما نزدیک کنیم و هدف‌مان توجه به اندک تخلف در این بدنه وسیع و عظیم است. اگر فردی در مجموعه ای فعلی انجام بدهد به معنی خطای صنفی نیست.»

او در ادامه به ماهیت سازمان تعزیرات و تاثیر اصناف در همکاری با این سازمان اشاره کرد: «ماهیت و شاه‌بیت تشکیل سازمان تعزیرات کنترل، مراقبت و نظارت بر مواردی چون پیگیری است. افق ما پیشگیری است که حتما به کمک شما تقویت خواهیم شد. با تمام این موارد، اگر کسانی باشند که از خط قرمز عبور کنند باید برای‌شان ساز و کار داشته باشیم. مطمئن باشید ما به دنبال پرونده‌محوری در سازمان نیستیم، چون هزینه‌بر است و به همین دلیل دنبال ادامه مسیر با نگاه امروزی هستیم و معتقدیم در این راستا مشترکات زیادی با اصناف داریم. معتقدیم که اصناف قدرتمند هستند و آن‌چه را که ما نمی‌توانیم انجام بدهیم، آن‌ها به واسطه قدرت‌شان انجام می‌دهند. اصناف قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. قدرتی برگرفته از قانون و کسبه و اعضای صنف. اگر اصناف نقش خودشان را به درستی انجام دهند ما اعتقادی به مداخله نداریم. بد نیست اشاره کنم که پرونده‌های مربوط به اصناف در سال جاری نسبت به سال گذشته ماه گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته و این نشان از این دارد که ما دنبال اضافه کردن پرونده نیستیم.»

انصاری در ادامه گفت: «نکته بعدی در مورد شرح وظایف است. ما نمی‌توانیم جای شما ایفای نقش کنیم و شما هم نمی‌توانید نقش ما را برعهده داشته باشید، اما می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم. بازبینی و ارتباط درست و سازمانی موجب کمک به یکدیگر و برطرف شدن مشکلات می‌شود. نقش‌های ما متفاوت هستند، هر چند قرینه‌اند. قانونگذار هم انتظارات متفاوتی از اتاق و سازمان دارد. قدرتی که اتاق دارد را ما نداریم و برعکس که با مدیریت می‌توان موجب برداشتن قدم‌های بهتری شد. جامعه تحت شمول اصناف بسیار گسترده است و غیر از مسئله تاثیرگذاری در مسئله معیشتی و اشتغال‌زایی هم اصناف نقش پررنگی را ایفا می کند. جمعیتی هستند که می‌خواهند از فواید صنفی برخوردار باشند و اتحادیه و سازمان می‌توانند در حوزه حقوق مصرف‌کننده

بدون پرونده‌محوری کمک کنند تا هرکسی در مقام مصرف‌کننده مورد اجحاف قرار گرفت؛ یاری‌اش کنیم. اگر این نگاه عمیق در اصناف وجود داشته باشد و با نگاه تعزیرات ادغام ‌شود، خدمت بزرگی به پیکره ۸۰ میلیونی مصرف‌کننده کشور است.»

او معتقد است: «نکته دیگر دامنه وسیع خدمتی اتاق و سازمان تعزیرات است که نیازمند خروج از روش‌های سنتی است. باید نگاه غیر‌بخشی به امورات را تغییر دهیم. مطمئن باشید با نگاه بخشی، اثربخشی کار سازمان و اصناف عینیت پیدا می‌کند. واقعیت این است که احساس می‌کنم سازمان تعزیرات باید اثربخشی بیشتری در حوزه حقوق مردم داشته باشد و ما باید صدای مردم را بشنویم و به دادشان برسیم. هنوز به این قابلیت نرسیده‌ایم و اصناف باید ما را یاری دهد.»

انصاری حرف‌هایش را این‌گونه پایان داد: «آمادگی استفاده در کارهای کارشناسی با حضور نمایندگان اصناف را داریم. افراد کارشناسی که ما را همراهی کنند. فکر نمی‌کنم اصناف از تخلف کسی، حمایت کند و قطعا این طور نیست. به هر حال تعداد کم تخلف که نمی‌توانیم پای اصناف بگذاریم؛ حل شدنی است. آمادگی سازمان را برای آسیب شناسی، تعامل و اصلاح اشتباهات اعلام می‌کنیم. در این راه قدم برمی‌داریم  و انتظارات‌مان متقابل است. حتما سعی می‌کنیم با روش‌های درست مسایلی که می‌تواند بار هیجانی داشته باشد را اصلاح کنیم تا  موجب کنترل و مراقب بیشتر بر بازار شود و کارآمدی صنفی شما را هم بیشتر کند.»




منبع این مقاله : :پرتال اتحادیه صنف خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد مقدس
آدرس این مطلب : http://ekt-m.ir/205/اصناف-پیشانی-بخش-خصوصی-هستند/