رئیس پویش حمایت از تولید پوشاک ایرانی گفت: سال ۱۳۸۱ رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشاک اسلامی طرحی با عنوان “لباس ملی” ارائه دادند اما آیا واقعا ما به چنین لباسی دسترسی داریم؟!
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مجید طلیمی رئیس پویش حمایت از تولید پوشاک ایرانی در میزگرد بررسی وضعیت صنعت پوشاک کشور در خبرگزاری بسیج، ضمن قدردانی از توجه گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج به معضلات صنایع مختلف و بخصوص صنعت پوشاک، اظهار داشت: متأسفانه تاکنون هیچ رسانه ای حاضر به تشکیل میزگرد با موضوعیت حمایت از پوشاک ملی نشده بود و تنها این رسانه بسیج بوده که همیشه با دیدگاه های فراجناحی و بالاتر از همه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است.
وی با اشاره به چالش های فرهنگی و اجتماعی در صنعت پوشاک، گفت: تمام مشکلاتی که تولیدکننده ایرانی خصوصا تولیدکنندگان صنف پوشاک دارند، از عدم وجود فضای فرهنگی لازم در تمام زیرساخت های اقتصادی کشور نشأت گرفته است که متأسفانه تاکنون هم توجهی به آن نشده و دستگاه های مربوط در غفلت به سر می برند.
*غفلت دستگاههای اجرایی از طرح “لباس ملی”
رئیس پویش حمایت از پوشاک ایرانی ادامه داد: سال ۱۳۸۱ رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشاک اسلامی طرحی با عنوان “لباس ملی” ارائه دادند اما آیا واقعا ما به چنین لباسی دسترسی داریم؟! بنابراین در خصوص توجه به مسائل فرهنگی و ارزشی بی توجهی های بسیاری صورت گرفته که تبعات آن را امروزه شاهد هستیم.
وی به راه اندازی کمپین “حمایت از پوشاک ایرانی” اشاره کرد و گفت: این پویش با حمایت ریاست اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران آغاز به کار کرد، این اتفاق در حالی رخ داد که اصولا پیگیری این کار در حیطه وظایف اتحادیه نبود اما پیگیریهای آقای شیرازی و حمایت های ولایتمدارانه ایشان باعث شد این کمپین شکل بگیرد. این کمپین هیچ حمایتی از طرف هیچ سازمان دولتی یا نهادهای دیگر نشده است و تنها علایق شخصی این حقیر و تکلیفی که بر من واجب بود باعث شد تا فعالیت آن را ادامه بدهیم.
*لزوم آسیب شناسی در ابعاد مختلف صنعت پوشاک
طلیمی با تأکید بر لزوم تحقیق و تفحص ابعاد مختلف صنعت پوشاک توسط گروه های مجرب آسیب شناسی، تصریح کرد: متأسفانه در خصوص تولید پوشاک ایرانی هیچ تیم تخصصی آسیب شناسی قوی بر سر کارها وجود ندارد. برای تغیر استراتژیک در پوشش مردم کشور و فرهنگ سازی در آن لازم است نهاد های بالادستی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد وارد عمل شوند، در غیر این صورت کار از عهده و توان اتحادیه های مرتبط خارج است چراکه نه توان انجام این کار دارند و نه وظیفه انجام آن را.
وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت و معدن در قبال صنعت پوشاک، افزود: در حال حاضر کارکردهای مهم و اصلی اتحادیه پوشاک بسیار بیشتر از یک نهاد دولتی است، چراکه استراتژی در صنعت ما وجود ندارد. سال ۲۰۱۵ اتاق آموزش در حوزه پوشاک به اتاق فکر و یادگیری تبدیل شده است، سوال اصلی اینجاست که این اتاق یادگیری در صدر وزارتخانهها چه جایگاهی دارد و آیا اصلا دولت ما به این موضوع توجهی دارد؟! در ۵ سال آینده چه فکر و پیش بینی اندیشیده شده تا صنعت پوشاک ما در مسیر آن حرکت کند؟
*ترمیم وضعیت نابسامان صنعت پوشاک، همت نهادهای بالادستی را میطلبد
وی با بیان اینکه بسیج اصناف و اتحادیه پوشاک در حد توان خود نهایتا می توانند در استان تهران اثرگذاری داشته باشند، تصریح کرد: ترمیم و بهبود رویه پوشش و فرهنگ سازی برای آن به دلیل بی برنامه بودن در نهادهای بالادستی، کاری بسیار سخت و دشوار است و هیچ تلاشی در دستگاه های اجرایی در جهت بهبود این معضلات دیده نمی شود.
مدیر عامل موسسه مطالعاتی بین المللی«مدیریت دانش خاورمیانه» خاطرنشان کرد: این کمپین پس از برگزاری جلسات مفصلی به این نتیجه رسید که اگر قرار است کار فرهنگی صورت بگیرد باید در تغییر سبک زندگی کنونی فکری انجام گیرد. یعنی با ایجاد انگیزه و تفکر ایرانی و سبک زندگی اسلامی، به تغییر ضاعقه و در نتیجه تغییر سبک زندگی شبه غربی موجود به سبک زندگی ایرانی-اسلامی برسیم که قطعا رسانه در این تغییر میتواند گزینه خوبی برای ایجاد این فضاد باشد.
طلیمی در پایان بیان کرد: در این تغییر لازم نیست تمام واردات اجناس خارجی به کشور قطع شود چرا که مردم ما حق انتخاب دارند و در کنار پوشاک ایرانی لازم است که برندهای اروپایی نیز وجود داشته باشند. ما باید به ثبات کالای ایرانی در روند تولید برسیم و در این شرایط است که می توان حق انتخاب مشتریان را تحریک کرد، یعنی با وجود کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت در کنار اجناس خارجی، خود مردم تصمیم می گیرند تا کالای ایرانی استفاده کنند. این انتخاب همان انتخابی خواهد بود که با تغییر سبک زندگی ایرانی به وجود می آید.
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 16 مرداد ماه، 1396 توسط
admin